Αν είστε δρομέας και μάλιστα δρομέας μαραθωνίου (μεγάλων αποστάσεων), είναι πολύ σημαντικό να επιλέξετε τα σωστά παπούτσια.

«Σωστά» είναι τα παπούτσια που θα σας κάνουν να νιώθετε 100% άνετα και σταθερά, θα σας προστατεύουν από τους κραδασμούς, την καταπόνηση των πελμάτων και τους τραυματισμούς, και που τελικά θα σας βοηθήσουν να έχετε την καλύτερη δυνατή απόδοση.

Το τι είδους παπούτσια χρειάζεστε, εξαρτάται από:

  • το στυλ του τρεξίματος, ποιο μέρος του ποδιού έρχεται σε επαφή πρώτα με το έδαφος, τη συχνότητα και το μήκος του δρασκελισμού σας
  • το βάρος σας
  • το είδος του τρεξίματος, αν θέλετε τα παπούτσια για γρήγορο τρέξιμο (σπριντ-διαλειμματική) ή αργά κομμάτια μεγάλων αποστάσεων (long run)
  • το πόσο γρήγοροι είστε
  • αν έχετε κάποιο συγκεκριμένο πρόβλημα ή τραυματισμό (π.χ. μια τενοντίτιδα αχίλλειου)

Επιλέξτε τον τύπο παπουτσιού που σας ταιριάζει

Καθένας από μας έχει διαφορετική ανατομία ποδιού, κι επομένως δεν κάνουν όλα τα παπούτσια σε όλους.

Οι κύριοι τύποι παπουτσιών για τρέξιμο είναι:

  • “Cushion”: είναι κυρίως παπούτσια με έμφαση στην απορρόφηση των κραδασμών. Συνήθως είναι κατάλληλα για αθλητές με ουδέτερο πάτημα ή υπτιασμό του πέλματος
  • “Stability” (Σταθεροποίησης): κατάλληλα για αθλητές με ήπιο έως μέτριο υπερπρηνισμό, τα οποία φέρουν ενίσχυση (στήριξη) από την εσωτερική πλευρά της σόλας
  • “Motion Control Shoes”: ακόμα πιο ενισχυμένα, κατάλληλα για αθλητές που παρουσιάζουν έντονο υπερπρηνισμό, με μεγαλύτερη στήριξη
  • “Performance” και “Racing” ελαφριά παπούτσια με μικρή απορρόφηση κραδασμών για γρήγορο τρέξιμο

Ένας απλός κι εμπειρικός τρόπος για να καταλάβετε ποιος τύπος παπουτσιών σας ταιριάζει, είναι να παρατηρήσετε σε ποια πλευρά είναι περισσότερο φθαρμένα τα παλιά σας αθλητικά. Αν είναι περισσότερο φθαρμένα στην εσωτερική πλευρά, τότε έχετε υπερπρηνισμό και χρειάζεστε παπούτσια με μέγιστη στήριξη. Αν είναι κυρίως στην εξωτερική πλευρά, τότε χρειάζεστε παπούτσια  με μεγαλύτερη απορρόφηση κραδασμών.

Επίσης, δρομείς με αυξημένο βάρος χρειάζονται παπούτσια που να προσφέρουν μεγαλύτερη απορρόφηση κραδασμών, ενώ πιο γρήγοροι δρομείς με ουδέτερο πάτημα μπορούν να διαλέξουν ένα πιο γρήγορο, πιο ελαφρύ παπούτσι.

Ένα άλλο χαρακτηριστικό που διακρίνει τα αθλητικά παπούτσια είναι  η κλίση του παπουτσιού (shoe drop). Η κλίση ενός παπουτσιού καθορίζει το πως θα «χτυπήσει» το πόδι του δρομέα στο έδαφος. Παπούτσια με μεγάλη κλίση του οπίσθιου σε σχέση με το πρόσθιο τμήμα του παπουτσιού (drop) αναγκάζουν το πόδι του δρομέα να «χτυπήσει» το έδαφος πρώτα με τη φτέρνα, ενώ παπούτσια με μικρή κλίση (drop) αναγκάζουν το πόδι του δρομέα να «χτυπήσει» πρώτα με το μεσαίο τμήμα του ποδιού.

Η διαφορά μεταξύ υψηλής και χαμηλής κλίσης έχει να κάνει καθαρά με το στυλ τρεξίματος του δρομέα. Γρήγοροι δρομείς συνήθως επιλέγουν μικρή κλίση, ενώ δρομείς που αναζητούν μία άνετη διαδρομή επιλέγουν υποδήματα με μεγάλη κλίση.

Ανάλογα λοιπόν με τον τύπο του πέλματός σας, το στυλ του τρεξίματός σας και με τη βοήθεια ενός εξειδικευμένου πωλητή μπορείτε να επιλέξετε τα σωστά παπούτσια. Σε κάποιες περιπτώσεις, ιδίως αν παρουσιάζετε  πόνο στο πέλμα, μπορεί να βοηθήσει ακόμα περισσότερο, εάν κάνετε ένα πελματογράφημα σε εξειδικευμένο κέντρο.

Επιλέξτε το σωστό νούμερο

Δοκιμάστε τα παπούτσια πριν να τα αγοράσετε. Συχνά υπάρχει διαφορά στα νούμερα ανάμεσα στα υπόλοιπα παπούτσια και στα παπούτσια τρεξίματος, ακόμα κι ανάμεσα στα παπούτσια της ίδιας εταιρείας.

Δοκιμάστε τα τη σωστή ώρα

Τα πόδια σας πρήζονται όταν τρέχετε, γι’ αυτό δοκιμάστε τα αθλητικά παπούτσια είτε ύστερα από προπόνηση είτε το απόγευμα (επίσης πρήζονται).

Προσέξτε κατά τη δοκιμή

  • να φοράτε τον ίδιο τύπο κάλτσας που φοράτε όταν αθλείστε
  • να είναι ευρύχωρα στο μπροστινό μέρος του παπουτσιού και να μπορείτε να κουνάτε ελεύθερα τα δάχτυλα των ποδιών σας
  • να εφαρμόζουν σωστά στη φτέρνα, ώστε να μη γλιστράνε όταν περπατάτε

Καλό είναι να δοκιμάσετε τα παπούτσια σε διάδρομο γυμναστικής που διαθέτουν αρκετά εξειδικευμένα καταστήματα.

Δώστε βάση μόνο στις ανάγκες σας

Μην παρασυρθείτε από τα λόγια φίλων για το ποιο είναι το καλύτερο παπούτσι. Να θυμάστε ότι αυτό που είναι το καλύτερο για ένα δρομέα, μπορεί να μην ισχύει για τον άλλο.

Επίσης, μην κάνετε μια αγορά κυρίως επειδή σας αρέσει η εμφάνισή τους ή επειδή είναι πολυδιαφημισμένα. Η σωστή επιλογή πρέπει να γίνεται πάντα μόνο με βάση τις ανάγκες σας .

Και μην ξεχαστείτε, τα παπούτσια πρέπει να αντικαθίστανται κάθε 700-900 χιλιόμετρα, για να μπορούν να σας προστατεύουν. Γι’ αυτό καλό είναι να έχετε δυο ζευγάρια παπούτσια, τα οποία να εναλλάσσετε, εάν κάνετε 4 ή περισσότερες προπονήσεις την εβδομάδα.

Αφού λάβετε υπόψη σας όλα τα παραπάνω και κάνετε την επιλογή σας, φροντίστε, πριν αγωνιστείτε με τα καινούργια σας παπούτσια, να κάνετε 50-70 χιλιόμετρα φορώντας τα για να «στρώσουν» και να είστε σίγουροι ότι σας βολεύουν.

Εύχομαι να βρείτε τα παπούτσια που σας ταιριάζουν!